Institute for Risk and Reliability Institute People
Angewandtes Programmieren für Ingenieur*innen und Lehramtsstudierende

Dr.-Ing. Marius Bittner

Dr.-Ing. Marius Bittner
Address
Callinstraße 34
30167 Hannover
Building
Room
122
Dr.-Ing. Marius Bittner
Address
Callinstraße 34
30167 Hannover
Building
Room
122

Research Topics

  • Stochastic Dynamics
  • Reliability Engineering
  • Risk and Resilience Factors
  • Uncertainty Quantification

Curriculum Vitae

  • Employment History

    Since 2019
    Scientific Employee at the Institute for Risk and Reliability, Leibniz University Hannover

    2018
    Student research assistant at the Institute for Continuum Mechanics, Leibniz University Hannover

    2017
    Student research assistant and semester abroad, Tongji University, Shanghai, China

  • Education

    since 2019
    Postgraduate student at the Institute for Risk and Reliability, Leibniz University Hannover

    2018
    Master of science in computational methods in engineering, Leibniz University Hannover

  • Honours and Awards

    2020

    Student Paper Award, 7th Asian Pacific Symposium on Strucutral Reliability and Application 

    • Bittner M.; Broggi M.; Beer M.; Chen J.; Li J. (2020): Reliability estimation of rare events for stochastic dynamic systems excited by stationary stochastic processesProceedings of the APSSRA 2020.
      DOI: https://doi.org/10.15083/00079789

    2019

    Viktor Rizkallah price


    Marius Bittner was awarded the Viktor Rizkallah price for his master thesis entitled: "Parameter Space Identification Of Small Failure Probabilities Improving on the Probability Density Evolution Method". The prize is awarded annually to young scientists from Leibniz Universität Hannover for special and practical scientific achievements in the fields of engineering, natural and economic sciences, mathematics and computer science as well as in the fields of philosophy, history and social sciences. 

  • Professional Memberships and Activities

    since 2021

    Member of the International Research Training Group 2657 "Computational Mechanics Techniques in High Dimensions"

    since 2020

    Member of Centre: "Bildung, Wissen, Innovation" (BWI)

    2019 - 2021

    Member of TraKuLa: "Transcultural Learning and Competence Approach"

Publications and Lectures of Dr.-Ing. Marius Bittner

Research projects

Angewandtes Programmieren für Ingenieur*innen und Lehramtsstudierende

Led by:  Prof. Dr. Lysann Zander; Marius Bittner, M.Sc.
E-Mail:  bittner@irz.uni-hannover.de
Team:  Marius Bittner, M.Sc.
Year:  2022
Funding:  Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur (MWK); Innovative Lehr- und Lernkonzepte: Innovation plus, 50 000€
Duration:  2022-2023
Is Finished:  yes

Angewandtes Programmieren für Ingenieur*innen und Lehramtsstudierende

Das Ziel des Projektes ist, basierend auf aktuellsten Kenntnissen der Lehr-Lernforschung und mit innovativen Lehrmethoden, Studierende zum Erwerb solider Grundkompetenzen im Programmieren in interdisziplinären Lerntandems zu motivieren. Dabei sollen den Studierenden niedrigschwellig und motivierend Techniken vermittelt werden, grundlegende Programmierfähigkeiten effektiv, anwendungsbezogen und kooperativ einzusetzen. Studierende erarbeiten sich Programmierkenntnisse themenbezogen mithilfe entwickelter Online-Tutorials zunächst selbständig, entwickeln dann in Tandemgruppen anwendungsbezogen Programmier-Lösungen zu aktuellen Fragen der Forschung und des Ingenieurwesens und erstellen anschließend eigene Lehrformate für Studierende und Schüler*innen der Sekundarstufe. Die Tandems bestehen jeweils aus Studierenden im Bau- und Umweltingenieurwesen und Studierenden naturwissenschaftlicher Lehramtsstudiengänge. Indem die zukünftigen Lehrkräfte die erstellten Lehrformate in ihren eigenen naturwissenschaftlichen Unterricht einbringen, können sie den Erwerb von Programmierkompetenzen bereits in der Schule für potenzielle Studierende fördern. Das fakultätsübergreifende Vorhaben greift wesentliche Elemente der LUH-Gesamtstrategie 2031 auf. Es fördert nicht nur die Entstehung fachübergreifender kooperativer Netzwerke zwischen Studierenden, sondern gewährleistet durch die intensive Kooperation zweier Lehrender aus dem Bauingenieurwesen (Fakultät für Bauingenieurwesen und Geodäsie) und der empirischen Bildungsforschung (Philosophische Fakultät) die Entwicklung innovativer Lehre auf Basis aktueller empirischer Befunde der Lehr- und Lernforschung.