Dr.-Ing. Marius Bittner




Research Topics
- Stochastic Dynamics
- Reliability Engineering
- Risk and Resilience Factors
- Uncertainty Quantification
Curriculum Vitae
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Employment History
Since 2019
Scientific Employee at the Institute for Risk and Reliability, Leibniz University Hannover2018
Student research assistant at the Institute for Continuum Mechanics, Leibniz University Hannover2017
Student research assistant and semester abroad, Tongji University, Shanghai, China -
Education
since 2019
Postgraduate student at the Institute for Risk and Reliability, Leibniz University Hannover2018
Master of science in computational methods in engineering, Leibniz University Hannover -
Honours and Awards
2020
Student Paper Award, 7th Asian Pacific Symposium on Strucutral Reliability and Application
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(2020): Reliability estimation of rare events for stochastic dynamic systems excited by stationary stochastic processes, Proceedings of the APSSRA 2020.
DOI: https://doi.org/10.15083/00079789
2019
Viktor Rizkallah price
Marius Bittner was awarded the Viktor Rizkallah price for his master thesis entitled: "Parameter Space Identification Of Small Failure Probabilities Improving on the Probability Density Evolution Method". The prize is awarded annually to young scientists from Leibniz Universität Hannover for special and practical scientific achievements in the fields of engineering, natural and economic sciences, mathematics and computer science as well as in the fields of philosophy, history and social sciences.
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Professional Memberships and Activities
since 2021
Member of the International Research Training Group 2657 "Computational Mechanics Techniques in High Dimensions"
since 2020
Member of Centre: "Bildung, Wissen, Innovation" (BWI)
2019 - 2021
Member of TraKuLa: "Transcultural Learning and Competence Approach"
Research projects
Angewandtes Programmieren für Ingenieur*innen und Lehramtsstudierende

Led by: | Prof. Dr. Lysann Zander; Marius Bittner, M.Sc. |
E-Mail: | bittner@irz.uni-hannover.de |
Team: | Marius Bittner, M.Sc. |
Year: | 2022 |
Funding: | Niedersächsisches Ministerium für Wissenschaft und Kultur (MWK); Innovative Lehr- und Lernkonzepte: Innovation plus, 50 000€ |
Duration: | 2022-2023 |
Is Finished: | yes |
Angewandtes Programmieren für Ingenieur*innen und Lehramtsstudierende
Das Ziel des Projektes ist, basierend auf aktuellsten Kenntnissen der Lehr-Lernforschung und mit innovativen Lehrmethoden, Studierende zum Erwerb solider Grundkompetenzen im Programmieren in interdisziplinären Lerntandems zu motivieren. Dabei sollen den Studierenden niedrigschwellig und motivierend Techniken vermittelt werden, grundlegende Programmierfähigkeiten effektiv, anwendungsbezogen und kooperativ einzusetzen. Studierende erarbeiten sich Programmierkenntnisse themenbezogen mithilfe entwickelter Online-Tutorials zunächst selbständig, entwickeln dann in Tandemgruppen anwendungsbezogen Programmier-Lösungen zu aktuellen Fragen der Forschung und des Ingenieurwesens und erstellen anschließend eigene Lehrformate für Studierende und Schüler*innen der Sekundarstufe. Die Tandems bestehen jeweils aus Studierenden im Bau- und Umweltingenieurwesen und Studierenden naturwissenschaftlicher Lehramtsstudiengänge. Indem die zukünftigen Lehrkräfte die erstellten Lehrformate in ihren eigenen naturwissenschaftlichen Unterricht einbringen, können sie den Erwerb von Programmierkompetenzen bereits in der Schule für potenzielle Studierende fördern. Das fakultätsübergreifende Vorhaben greift wesentliche Elemente der LUH-Gesamtstrategie 2031 auf. Es fördert nicht nur die Entstehung fachübergreifender kooperativer Netzwerke zwischen Studierenden, sondern gewährleistet durch die intensive Kooperation zweier Lehrender aus dem Bauingenieurwesen (Fakultät für Bauingenieurwesen und Geodäsie) und der empirischen Bildungsforschung (Philosophische Fakultät) die Entwicklung innovativer Lehre auf Basis aktueller empirischer Befunde der Lehr- und Lernforschung.